Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

 

 

   

 

Het verhaal van KinderTrots

Stichting KinderTrots is een initiatief van Edith Henskens, "hoe kwam ze daar zo bij" vroeg er iemand...

Als trotse moeder, creatieve vormgever/ondernemer en vrouw van een innovatieve onderwijs-man, raakte ik door een leergang Creatief Denken, in de ban van Edward de Bono's thinking skills. Ik verzon van alles om deze denkvaardigheid over te kunnen brengen op leerlingen van het MBO. Zo ontwikkelde ik een workshop-cyclus van 5 basisvaardigheden Creatief Denken zoals genoemd in het boek 'Creatief Denken HoeZo' van Igor Byttebier. Het viel me op dat creativiteit niet bepaald serieus werd genomen en dat de verbeeldingskracht van deze jongeren te wensen over liet. Hoe meer ik echter de noodzaak voor hen van een creatief denkende werknemer van de toekomst kon verbeelden, hoe meer ze open stonden voor mijn creatieve aanbod. Ik ontdekte dat een combinatie van de theorie van lean thinking met die van creative thinking nog meer bijdroeg aan het open staan voor serieuze creativiteit. Mijn aanpak werd na het winnen van een Lean six sigma Award van UNC Plus Delta en zo'n drie jaar stug doorzetten en ontwikkelen, zelfs gezien als een slim en baanbrekend idee!
Tijdens mijn zoektocht naar de kern van creatieve denkvaardigheden trok ik de aandacht van de Edward de Bono Foundation met mijn Think Drinks.

Zowel Thomas Farrell CEO als Coen Free de Vice-president van de Edward de Bono Foundation geloofden in mijn aanpak. In 2013 trad ik toe tot het management van de Nederlandse Edward de Bono Foundation, omdat ik geloofde in diens visie en missie. En het management geloofde in mijn 'leren door creëren concept', dat een verrijking kon zijn voor het basisonderwijs. Volgens wetenschappelijk onderzoek raken veel kinderen in het huidige schoolsysteem veel van hun creativiteit en verbeeldingskracht kwijt, wat bij de jongeren van het MBO goed te merken was. Ik besloot een workshop-cyclus voor het basisonderwijs te ontwikkelen en verzamelde een enthousiast team van trainers en ontwikkelaars om me heen, met als eerste de creatieve mental-coach en destijds plusklas begeleidster Nancy Voestermans. We bedachten veel oefeningen en werkvormen en probeerden van alles uit! Vanuit de Edward de Bono Foundation zorgden Thomas Farrell, Coen Free en trainer-coach Frans van Gaal voor wetenschappelijke onderbouwing. Terwijl mijn dochter Annebel die net leerkracht was geworden mij voorzag van veel waardevolle praktische tips. Tijdens onze allereerste workshop "Word kunstenaar van je eigen verbeelding" waarvoor ik de op Leonardo da Vinci geïnspireerde oefening met de blinddoek had bedacht, kreeg ik een jongetje maar niet overtuigd van de waarde van zijn creatie.

Hij bleef volhouden dat hij het niks vond wat hij gemaakt had; het was geen gezicht. Het was echter een prachtige verbeelding van een portret vond ik. "En als je tekening voor duizend euro in een sjieke galerie zou hangen? Zou je je creatie dan wel goed vinden?" vroeg ik. "Zoiets gebeurd toch niet" antwoordde de jongen. "Jawel hoor", zei ik spontaan "het werk van sommigen van jullie komt in een galerie te hangen, daar zorg ik voor!" Toen ik thuis naar de tekeningen zat te kijken kreeg ik echt zin om de tekeningen groot op canvas te schilderen. Wat een feest om te doen! Toen ik er 7 geschilderd had ben ik naar een vooraanstaande galerie gestapt, de vierde van Nederland; Galerie Sous-Terre te Lithoijen en vertelde over mijn droom en missie. De eigenaar geloofde erin en zag het als een goed doel! Samen konden we nu gaan bewijzen dat kinderen ‘blindelings’ kunnen vertrouwen op eigen talenten!

De eerste expositie werd een succes vanwege de trotse blik van Ralfje die voortaan in ons geheugen gegrift stond!
Voor ons een extra motivatie om een hele basistraining denkvaardigheid te ontwikkelen! Het jaar daarop zeiden meer scholen ‘ja’ tegen ons aanbod en kwamen er ook steeds meer heel bijzondere schilderijen. We mochten van de galerie weer een expositie houden, dit keer tijdens de bekende meerdaagse Kunstbeurs van Noord-Brabant. Op zeker moment ben ik de schilderijencollectie voor deze expositie 'KinderTrots' gaan noemen en merkte dat deze naam bijzonder goed onze lading dekt en mensen ook erg aanspreekt. De opbrengst van de schilderijen wilden we gebruiken voor verdere ontwikkeling van denkvaardigheids trainingen in het onderwijs. Het idee van een stichting was geboren..."Stichting KinderTrots"

Op 16 maart 2015 tekenden Nancy en ik de statuten voor de Stichting KinderTrots.
En de tweede expositie tijdens de Kunstbeurs juni 2015, was een enorm succes; we waren inmiddels 48 trainingen voor het basisonderwijs, honderden kindertekeningen en 40 schilderijen rijker! Wat waren we Trots, niet alleen op onszelf maar op de kinderen, die begrijpend hadden leren kijken, hun oordeel uit hadden leren stellen, die hadden leren associëren, alternatieven hadden leren bedenken, hun verbeeld ingskracht hadden leren gebruiken en het geloof in eigen talent hadden leren ontwikkelen!

Sinds de Kunstnacht in 2015 heeft KinderTrots in 2016 (het jaar van Jeroen Bosch) voor het Jheronimus Bosch Art Center 17 workshops verzorgd met de titel: ‘Er schuilt een Jeroen Bosch in ons allemaal’. Deze samenwerking voelde als ‘thuiskomen’. KinderTrots is dan ook binnen het Jheronimus Bosch Art Center in 2017 volledig geïntegreerd. De visie van KinderTrots en Coen Free’s gedachtengoed beschreven in zijn boek Crealucion, een Handreiking voor Gedroomd Onderwijs en Duurzame Talentontwikkeling, vormt nu de basis van de creatieve educatieprogramma’s in het Jheronimus Bosch Art Center. We gaan nu vanuit dit inspirerende centrum nog meer mensen bereiken en gelukkig maken

Edith Henskens

Initiatiefnemer KinderTrots

Programmamanager creativiteit & educatie

Jheronimus Bosch Art Center